© 2016
Základná škola, Haličská cesta, 1493/7, Lučenec
Cieľ
Cieľom projektu je vybudovať dopravné ihrisko v areáli školy a zatieniť ho výsadbou ovocných stromov. Chceme
vytvoriť vhodné podmienky pre získanie praktických zručností s jazdou na bicykli, aby bicykel mohli žiaci
bezpečne využívať na dochádzanie do školy.
Zhrnutie
Chceme, aby bicykel patril k zdravému životnému štýlu našich žiakov. Aby vedeli, že bicyklovanie je šport, ktorý
prispieva k ich zdraviu a bicykel je dopravný prostriedok, ktorý prospieva k zdraviu ovzdušia a prostredia, v
ktorom žijeme. Chceme, aby sa žiaci naučili bezpečne pohybovať na bicykli v cestnej premávke, aby mohli
zameniť vozenie sa v aute za vozenie sa na bicykli. Na rozšírenie environmentálnych vedomostí o potrebe
zníženia negatívneho vplyvu dopravy na životné prostredie využijú žiaci rovesnícke učenie (starší žiaci učia
mladších žiakov) s vytvorenou vlastnou prezentáciou Na bicykli do školy. V praktických činnostiach sa aktívne
zapoja do výstavby dopravného ihriska a výsadby ovocných stromov ako jeho prirodzeného tieňa a nakoniec
budú môcť bezpečne využívať bicykel ako dopravný prostriedok na cestu do školy a na novom dopravnom
ihrisku vytvárať aktivity pre iných – rodičov a žiakov z ostatných základných a materských škôl v Lučenci a
okolí.
Prečo by mal byť projekt podporený
Celý projekt je výborne aplikovateľný, užitočný a komplexne premyslený. Celým projektom sa nesie výborná
spolupráca s rodičmi.
Pre žiakov sú školské dvory kontaktom s prírodou, tu sa môže formovať ich vzťah k okoliu, správanie sa k
prírode, k aktívnej tvorbe a ochrane životného prostredia.
Grantový program Zelené školské dvory je zameraný na vzdelávanie žiakov v enviromentálnej oblasti, na ich
výchovu k ochrane životného prostredia. Jeho cieľom je
úprava školských pozemkov,
revitalizácia školských dvorov ,
výstavba eko-učební za aktívnej účasti žiakov.
„ Vo svete mnohých tvárí a vymožeností novej doby, vo svete sivých a čiernych farieb je pre prírodu ťažké
udržať zelenú farbu. Jej prirodzený vzhľad, vôňa a chuť sa stráca medzi nezáujmom a ľahostajnosťou
všetkých zodpovedných.
Škola, ktorá pomáha prírode oživovať a uchovávať jej prirodzené farby sa nazýva z e l e n o u..
Vzdelávanie intelektovo nadaných detí
Od septembra 2002 sa v ZŠ na Haličskej ceste č. 1493/7 v Lučenci overoval Projekt výchovy a vzdelávania
nadaných detí v ZŠ, ktorý bol ukončený a vyhodnotený v školskom roku 2004/2005 a MŠ schválený 25.augusta
2005 ako Výchovno-vzdelávací program pre žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v ZŠ. V
realizácii tohto programu škola pokračuje aj v ďalšom školskom roku a aplikuje vzdelávanie integrovaných
intelektovo-nadaných žiakov, t.z., že identifikovaní nadaní žiaci sa vzdelávajú v bežnej triede, medzi svojimi
rovesníkmi a využívané sú rôznorodé spôsoby motivácie a stimulácie týchto detí.
Základné znaky:
1. Prítomnosť 2 učiteľov na vyučovacej hodine v jednej triede.
2. Prácu s intelektovo nadanými žiakmi v 1.-4. roč. realizuje a koordinuje špecializovaný pedagóg.
3. Výučba v špecializovanej učebni.
4. Výučba anglického jazyka od 1. ročníka v jazykovej učebni.
5. Výučba práce s počítačom od 3. ročníka.
6. Akcelerovaná výuka s prvkami rozširujúceho, prehlbujúceho vyučovania.
7. Projekty (skupinové, individuálne) so zohľadňovaním záujmovo nadaných detí.
8. Individuálny prístup, diferenciácia podľa aktuálnych výkonov žiakov.
Základným princípom našich vzdelávacích princípov je princíp obohacovania, prehlbovania a rozširovania
učiva.
Kľúčové postavenie má špecializovaný pedagóg, ktorý spolupracuje s triednym učiteľom a ponúka deťom
priamo v triede úlohy, ktorými si precvičujú a prehlbujú učivo. Využívaná je
i možnosť vyučovania tejto skupiny detí v špecializovanej učebni, kde sa rozširuje a obohacuje učivo o tvorivé
samostatné úlohy.
Pri jednotlivých predmetoch sa deti delia do skupín podľa úrovne schopností a vedomostí. Na vyučovaní
okrem zvládnutia bežne predpísaného učiva riešia množstvo tvorivých úloh. Sú vedené k logickému, kritickému,
samostatnému vyslovovaniu a riešeniu problémových úloh, hľadajú sa odpovede na otázky, ktoré ich zaujímajú,
vypracúvajú samostatné referáty podľa oblasti ich záujmov, učia sa tieto prednášať, vystupovať pred
poslucháčmi.
V nižších ročníkoch sa využíva i návšteva vybraných vyučovacích hodín v starších ročníkoch, napr. čítanie
a matematika.
Hoci je organizácia práce pri realizácii takéhoto vzdelávania náročnejšia ako pri bežnom vyučovaní, rozvrh
a pracovné povinnosti pedagógov upravujeme tak, aby nadaní žiaci mohli absolvovať čiastočne iný program ako
ich spolužiaci.
Deti môžu byť zaraďované do tohto vzdelávania v ktoromkoľvek postupnom ročníku, ak splnia výberové
kritériá.
Pre podporu nadaných detí vzniklo v spolupráci s rodičmi a pedagogickými pracovníkmi Občianske
združenie „VIA LUCIS“.
Výber nadaných detí
Identifikáciu nadaných detí zabezpečuje Pedagogicko psychologická poradňa v Lučenci
– menovite PhDr. Judita Ágoštonová (tel.č. 047/4332300).
Členovia Kolégia Zelenej Školy
1. Bajčíková Veronika, IV. A
2. Spišiak Matej, IV. B
3. Bodisová Mária, V. B
4. Kmeťová, VI. B
5. Hrk Martin, VI. A
6. Fodor Tomáš, VII. A
7. Huťanová Antónia, VIII. B
8. Marková Kristína, VIII. A
9. Dibala, IX. A
10. Dudok Ladislav, IX. B
11. Mgr. Mižúr Ján, riaditeľ školy
12. PaedDr. Géciová Bibiána, zástupkyňa pre I. stupeň
13. Ing. Fafuliaková Andrea, uč. BIO, TECH, INF
14. Mgr. Moravčíková Miroslava, uč. SJL, ANJ, TECH
15. Mgr. Ondrejková Katarína, uč. ANJ,
16. Mgr. Šaríková Mariana, uč. INF, MAT, TECH
17. Peťko Dušan, školník
18. Mgr. Kadecká Marcela, uč. I. st., koord. Zelenej školy
Aktivity, ktoré sme uskutočnili v Programe Zelená škola v šk. roku 2011/2012:
SEPTEMBER:
· Účasť na 1. regionálnom seminári vo Zvolene k Programu Zelená škola
· Zapracovanie Programu Zelená škola do Plánu environmentálnej výchovy našej školy na šk. rok 2011/2012
· Zapracovanie Programu Zelená škola do plánov záujmových útvarov - Enviro, Turistický krúžok
OKTÓBER
· Pracovná porada školy - oboznámenie všetkých pedagógov s Programom Zelená škola, zostavenie Kolégia
Zelenej školy
· Voľba členov Kolégia Zelenej školy spomedzi žiakov školy
· Účasť koordinátora programu na Workshope Ako napísať dobrý projekt vo Zvolene
· Začíname pracovať na našom školskom projekte pre Grantový program POMÁHAME VYRÁSŤ /Výzvu
vyhlásila Živica a IKEA/
· Celoškolské a triedne ZRŠ - oboznámenie rodičov o Programe Zelenej školy, doplnenie členov Kolégia
Zelenej školy spomedzi rodičov
· Kolégium Zelená škola - členovia
· Separujeme v každej triede
· Vyhlásenie celoročného celoškolského ZBERU PAPIERA a PLASTOV
· Tvoríme z jesenných plodov
· Najkrajšie jabĺčko
· Varíme“ ovocné šaláty
· Príroda nám zdobí triedy
· Účasť koordinátora na Česko-slovenskej konferencii pre koordinátorov ENV
NOVEMBER
· Prebieha AUDIT školy
· 3. stretnutie Kolégia - Ako sa nám robí Audit? - riešenie problémových úloh
· Účasť koordinátora na Regionálnom stretnutí Zelenej školy vo Zvolene
· 4. stretnutie Kolégia - Pokračujeme v Audite školy - s pánom školníkom.
· Podanie Projektu Spievajme vtáčie piesne Novohradu ku Grantovej výzve Živice a Zelenej školy Pomáhame
vyrásť
· Podanie Projektu Ekoučebňa s jazierkom a náučným chodníkom v centre mesta pri ZŠ v Lučenci ku
Grantovej výzve Ekopolisu Zelené oázy 2012
DECEMBER
· Stretnutie Kolégia - Vyhodnotenie Auditu: Budeme sa venovať téme ZELEŇ A OCHRANA PRÍRODY
· Práca Kolégia na ENVIRONMENTÁLNOM AKČNOM PLÁNE na šk. roky 2011/2012 a 2012/2013
JANUÁR
· Dopracovanie Environmentálneho akčného plánu - zaslanie - schválenie
· Stretnutie Kolégia - rozprava o Akčnom pláne
· Získanie grantu z Grantovej výzvy Živice a Zelenej školy
FEBRUÁR
· Podanie Projektu Spievajme vtáčie piesne Novohradu ku Grantovej výzve Stromu života
· Stretnutie Kolégia - Koho potrebujeme a kto nám pomôže s realizáciou projektu?
· Podanie Projektu ku Grantovému programu Špirály a HSBC Eco-Schools Klimatická iniciatíva 2012
MAREC
· Získanie finančnej podpory pre náš projekt z MVO Strom života
· Účasť koordinátora na Regionálnom stretnutí Zelenej školy vo Zvolene
MAREC
· Účasť koordinátora na regionálnom seminári Zelenej školy vo Zvolene
· Zapojenie sa do súťaže Stromu života Týždeň pre vodu
· Stretnutie Kolégia
APRÍL
· Zapojenie sa do celoslovenského Dňa Zelených škôl
· Stretnutie Kolégia
MÁJ
· Stretnutie Kolégia
JÚN
· Nosíme do školy krásne veľké kamene
· Hĺbime jazierko
· Prihlásenie sa do ďalšieho ročníka Zelenej školy
· Slávnostné otvorenie našej novej Ekoučebne s jazierkom a náučným chodníkom
Zelená škola 2011 - 2015
Zelená škola je najväčší certifikačno-vzdelávací ekoprogram na svete.
-Zapojených je doňho viac ako 40 000 škôl zo 53 krajín sveta.
-Získal uznanie Environmentálneho programu OSN.
-Odporúča ho Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Program Zelená škola od roku 2004 pomáha aj slovenským školám realizovať environmentálnu výchovu prepojenú s praktickými krokmi. Program je výnimočný medzinárodnou metodikou „7 krokov“. Tá vedie pedagógov a žiakov k systematickej práci a riešeniu problémov školy i prostredia, v ktorom žijú.. Jednou z priorít programu je aktívne zapojenie žiakov. Tí sa z pasívnych účastníkov aktivít menia na súčasť pracovného tímu. Spolu s pedagógmi navrhujú a postupne na škole realizujú environmentálne zlepšenia so zapojením celej školskej komunity. Školám, ktoré úspešne zrealizujú „7 krokov k Zelenej škole“, je udelený medzinárodný certifikát a vlajka siete Eco-Schools.
Koordináciu programu na Slovensku zabezpečuje Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica (www.zivica.sk). Narodným garantom certifikácie programu Zelená škola je sieť organizácií ŠPIRÁLA (www.spirala.sk). Medzinárodným garantom je nadácia Foundation for Environmental Education (www.fee-international.org). Ďalšie informácie nájdete na www.zelenaskola.sk